13 أبريل 2009

اريد ان اكون عبدا



اريد ان اكون عبدا

نعم قد تستنكر العنوان .. وهل يريد احد ان يكون عبدا من العبيد

وهل يوجد عبيد فى هذا الزمان .. وان وجد.. من هذا المجنون الذى يريد ان يكون عبدا

لا تستعجل وتتهمنى بالسفه او الجنون


فكلنا عبيد يا سيدى .. نعم لا تستغرب ان حياتك تتمحور حول كونك عبدا

ان اقصى امالك ان تكون عبدا

تولد .. تتنقل فى سنوات الدراسه بدايه من كى جى ون - kg1- اذا كنت محظوظا حتى تنتهى دراستك الجامعية حينها

تبدأ الصراخ والعويل ومطالبه الجميع والبحث عن الوسائط حتى تجد وظيفه
اليست الوظيفه والعمل عباده - عبادة لمن ؟
تبيع مجهودك وافكارك مقابل حفنه من الجنيهات او حتى من الدولارات حتى تسد جوعك شهوتك بالزواج او بالزنا

ما الفرق بين ان تبيع مجهودك وافكارك وعرقك لغيرك وبين الغانيه التى تعرق وتكد فى سبيل الحصول على نفس

الحفنه من الجنيهات

ما الفرق بين كونتا كنتى العبد الشهير وبينك فهو يعمل لكى ياكل ويتزوج ويموت وانت كذلك تريد ان تتزوج

تشترى السكن تؤمن الطعام والملبس والمأوى

وان تفرج طاقتك الجنسيه فى مكانها الطبيعى بعد ان تعبت يدااك

انها العبوديه ياصديقى

كلنا يختارها بأراداته لا تعتبرنى مجنونا فقد قامت الشيوعيه لالعاء الطبقه البرجوازيه وتحرير بروليتاريا او الطبقه
العامله او تحرير العبيد بالمفهوم الاشمل والاصح

واخيرا ولكن المشكله هى ان ماذا تريد انت ان تكون عبد حكومه او عبد قطاع خاص


11 Responses to “اريد ان اكون عبدا”

Sweet Violet يقول...

انا عايزة اكون امة الله و بس (:

بص انا مش هختلف معاك ان العمل عباده لان الدين قال كده فعلا

لكن هو بردو وسيلة للمعيشة .. و مش معنى ان الوحد بيشتغل فى حكومة او قطاع خاص يبقى كده هو عبد ليهم

الموضوع و انا بقرا نطط فى دماغى كلمه (انا عبد المأمور ) الكلمة دى مستفزة موووت على فكرة .. انت لما بتشتغل فى اى قطاع فده علشان تثبت نفسك وفى نفس الوقت وسيلة للمعيشة لانك بتاخد اجر مقابل مجهودك (مش بتبيع مجهودك).. لكن لما تشوف غلط فى المكان و تسكت وقتها بقى انت كده سلبى مش عبد .. الواحد بيشتغل و بيرضى ربنا فى نفس الوقت .. هنا يبقى العمل عباده غير كده يبقى يقعد فى بيتهم احسن

و كمان تعالى هنا .. ايه الكلام ده انت عايز الواحد يقعد فى البيت و الرزق يجى لحد عنده ولا ايه

لالالالالالا .. شكلك كده مش بتحب بذل المجهود .. اعترف انت تحت تهديد السلاح نيهاهاهاهاهاهاها

Sweet Violet يقول...

صحيح انا مش عارفة احط المدونة بتاعتك فى الريدر عندى فى جوجل

بيقولى فى مشكله فى ال feed ياريت تحاول تشوف فى ايه

لانى انا كده مش بشوف البوست اللى لما ادخل الصبح و اشوف انت نزلت جديد ولا ايه

مش معاملة دى اللى فى مدونتك .. ايه المدونات اللى خدمة فيها مش حلوة دى

صلحوا بقى مدونتكم ياساتر P:

صوت من مصر يقول...

انا برضه عايز اشتغل يا زفت ( مش يا كبير )
للاسف فعلا ده زنب الى قبلنا

المادة في حياتنا ليها مكانة كبيرة بل قد يعتبرها البعض هي الحياة والمادة هنا بمعنى الفلوس
ومع ذلك الشغل مش بس لغرض توفير المادة
بالعكس الشغل عند ناس كتير لتحقيق الذات والددليل الناس اللي بتشتغل في العمل المجتمعي او التطوعي او الخيري ايا كان
ثانيا اذا اتغلت حتى وان كان لتوفير المادة وفقط
فدي سنة الحياة
ولا يمكنع اني اكون عبد لله اني اشتغل وابحث عن حياة كريمة وبيت واسرة وزوجة ده بالنسبة للشباب
اما اني اشتغل كغانية ابيع جسدي مقابل المال فانا هنا تدنيت لاصل لعبودية المال اي ورقة قد تشق باليد وتداس بالقدم قد تكون اكرم مني في هذه الحالة
حتى نظرية ماركس تناقض نفسها
كيف لطبقة لا تملك وسائل انتاج وتعيش على بيع مجهودها العضلي او الفكري لتحرر مجتمع وبناء اي شيء حتى ولو كانت الاشتراكية بهذا المفهوم
ارجو ان تكون وجهة نظري وصلت
تحياتي يافوبيا

Unknown يقول...

خلاص ياعم ولا تشتغل ولا تعتب نفسك وشوف هتاكل منين دا انت حتى مش هتعرف تزنى ساعتها لانك هتكون مت من الجوع قولى حاجة ممكن تعملها من غير فلوس

Sweet Violet يقول...

وووووووووووووينك ؟؟؟

ايه الغيبة دى كلها ؟؟؟

لعل المانع خير

ابقى طمنى عليك

sweet violet
لا والله انا مش عايز حد يقعد فى البيت يا سويت بس الفكرة ان مجال الشغل بقى صعب قوى وبقى مقرف وازا كان عاجبك اشتغل ولو مش عاجبك فيه طابور مستنى بنص مرتبك واشتغل اكتر من ساعات العمل وما فيش اضافى مافيش حقوق يبقى ده اسمه ايه مش عبوديه
وعبد المامور ديه بتلاقيها فى كل حته خاص عام وهو العام خصخصوه وبقى عبد رئيس مجلس الاداره مبقاش عبد المامور
انا اعلن انالسلاح مش بيخوفنى ولو بصيتى فى البوست قبل قبل اللى فات هتلاقينى وانا صغير وماسك السلاح برجلايه نياههههههه وانا بحب بذل المجهود جدا يا بنتى انا بشتغل 16 ساعه فى اليوم واول واحد بروح الشركه واخر واحد بمشى يعنى بروح الصبح ارش ميه واشغل قران واجيب درفها اخر النهار واخلع على البيت
ومش عارف المدونه بتاعتى بتستهبل
مطلعه عينى فيها حاجات متكعبله كتير

صوت من مصر
صدقنى اللى عايز يشتغل هيلاقى شغل بس دور وما تياسش

فكره من الزمن ده
والله الفكره اللى انا اقصدها من كلامى ان احنا فى الشغل بنتعرض لمواقف بتحسى وقتها انك مضطره تسكوتى وتتحملى وعلى فكره يا فكره العمال فى كل العالم بيطالبوه بحقوقهم اللى بيسرقها صاحب راس المال اما ماركس ولينين والكلام الجامد ده كل فكره او نظريه ليها عيوبها وليها مميزاتها يعنى التوزيع العادل للسلطه وحقوق العمال وغيرها من الحاجات الجامده ديه هتكلم عليها انا وانتى فى بوستات جايه

عيسوى باشا
انا ما بقولش ما تشتغلش انا بتكلم على اسلوب التعامل جوه العمل بشكل عام

سويت ادينى جيت اهو وشكرا يا جميل على سؤالك